Vanaf vaderlandse bodem (!): terug- en vooruitblik - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Marisha Maas - WaarBenJij.nu Vanaf vaderlandse bodem (!): terug- en vooruitblik - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Marisha Maas - WaarBenJij.nu

Vanaf vaderlandse bodem (!): terug- en vooruitblik

Door: marisha

Blijf op de hoogte en volg Marisha

09 Juni 2011 | Guatemala, Quetzaltenango

En nu schrijf ik dit –voorlopig- laatste reisblog alweer vanuit mijn eigenste huiskamertje in Nijmegen! Ofwel: gisterochtend na een lange en vermoeiende reis (inclusief 7,5 uur wachttijd in Houston) weer op vaderlandse bodem aangekomen! Maar wil jullie niet a) de laatste activiteiten op Guatemalteeks grondgebied onthouden, en evenmin b) de aanstaande activiteiten binnen het project Y’abal Handicrafts.

a) Die laatste activiteiten in Guatemala,
die betroffen onder meer de afronding van lopende zaken (bovenal van de omvangrijke bestelling weefgoed, en daarmee grote twee koffers vol nieuwe producten om de webwinkel mee aan te vullen!) en zoal wat uitstapjes en pleziertjes binnen en net buiten Xela (een heerlijk dinertje met Melissa en Hugo, met geweldig uitzicht over avondlijk-Xela; een bezoek aan de heetwaterbronnen Los Fuentes de Georginas; een (voorlopig) laatste (poging tot) salsa/merenque in combinatie met de (zeker niet) laatste Cuba Libres).

Afgezien van die “bijna-dagelijkse zakelijke en private aangelegenheden” (“bijna”, want hoe dan ook blijft het bijzonder die dagelijkse aangelegenheden op Guatemalteekse bodem mee te maken) beleefden we nog één hoogtepunt-in-het-bijzonder: de kinderdag die we 1 juni in de gemeenschappen te Alaska hielden. Want Y’abal Handicrafts richt zich dan wel voornamelijk op het ontwikkelen van handgeweven producten en het veroveren van een internationale markt voor die producten – en daarmee dus op het genereren van een extra en éérlijk inkomen en meer bestaanszekerheid voor de Maya producenten en hun families – maar het project doet meer dan dat (en das precies ook waarom ik het zo geweldig vind hier deel vanuit te maken!). Workshops en trainingen voor de vrouwen op diverse terreinen, een microkrediet om de mislukte maïsoogst vorig jaar (veroorzaakt door de orkaan Agatha) op te vangen, (financiële) assistentie bij het aanleggen van waterleidingen in de wederopbouwgemeenschappen Chuicutama en Pacutama (in Alaska) behoren bijvoorbeeld ook tot het werkterrein. En nu was het dus een keer expliciet de beurt aan de kinderen om wat extra aandacht te krijgen. Extra aandacht die zij goed kunnen gebruiken: hun dorpen ontstonden toen orkaan Stan in 2005 hun oorspronkelijke woongebied verwoestte en hen met pap en mam en andere familie naar dit hoger gelegen gebied verdreef. Weliswaar hebben hulporganisaties en Y’abal Handicrafts sindsdien bijgedragen aan wederopbouw, maar nog altijd is het leven in dit stukje Guatemala zwaar en vol onzekerheden. 1 Juni was dus dé dag om de jongste bewoners dat even te (laten) vergeten.

Zo’n 2000 snoepjes, 30 eieren, twee piñatas, vier gallons jus, een koelbox vol choco-fruits, een tas schilder- en kleurmaterialen, twee dozen schmink, een dozijn ballen, vier springtouwen, en nog tig andere hulpmiddelen (ten dele gefinancierd door de ondernemersvereniging Sjo, die mij de komende maanden hun expertise en kundigheid hebben toegezegd) zorgden voor een onvergetelijke dag voor de 70 kinderen uit de twee dorpen. Dito onvergetelijk voor onszelf trouwens – het was werkelijk hartverwarmend om te zien hoe uitgelaten en blij deze koters van de meest eenvoudige verwennerijtjes werden. Jongens en meiden liepen om het hardst tijdens de estafette-opdrachten – de strakke en enkellange cortes (typisch Guatemalteekse wikkelrokken) en blote voetjes leken amper te hinderen. Vlaggen werden bloedserieus op het mooist beschilderd door de wat oudere en op het mooist bekladderd door de jongere kinderen. Vol trots werden geschminkte smoeltjes voor de camera in de plooi getrokken. En de twee piñatas werden fanatiek tot gort geslagen en uiteen gerukt – de honderden snoepjes die daarbij in de rondte vlogen waren in mum van tijd in de zakken weggestopt. Op een enkel traantje na (veroorzaakt door verdrukking en vertrapping in de graairace na het openbreken van de piñatas) geen enkel onvertogen woord of daad, enkel alom plezier. Kortom, een voorlopig laatste bezoek aan deze hooggelegen gemeenschappen leverde herinneringen voor het leven op!

b) En dan (de voornaamste van) die aanstaande activiteiten binnen cq tbv het project (en de onderneming) Y’abal Handicrafts (afgezien van het continue netwerken, de acquisitie en zoekoptimalisatie, en het bijleren over al het andere wat met (eerlijk) ondernemen te maken heeft):
* Werk maken van de interesse die verschillende detailhandelaren de afgelopen tijd toonden tot samenwerking. Binnenkort Y’abal producten op diverse plaatsen in Nederland te verkrijgen?!
* Een benefietavond om fondsen te verwerven voor medicijnen tbv Alaska (zie eerder, over kinderdag). Hiertoe de toezegging gekregen tot gratis gebruikmaking van het Gastenschip de Orca (Leon, dank je zo enorm!), waar ik 18 februari mijn voor mij zo onvergetelijke promotie- cq businesslanceringsfeestje hield.
* Deelname aan het wereldmuziekfestival ArteGanza, 25 juni te Amersfoort, zie www.arteganza.nl. Jullie zijn uitgenodigd!
* Verkoopactie vanuit één van de festihutjes te Solar (zie www.solarweekend.com) en in aanloop daar naartoe een aardige entreeactie [dus Solarfans, be alert!], én kans op grootschalige promotie en publiciteit én extra fondsen vanuit de feestorganisatie Extrema (in samenwerking met Getitdone)- bestemd voor ontwikkeling van producten die gemaakt zijn met natuurlijk geverfde materialen en voor training van de producenten in deze verftechniek. Blijft nog even spannend of Y’abal Handicrafts inderdaad tot de begadigden hoort, maar hoe dan ook is het plan: Y’abal Handicrafts goes ecological!
* Deelname aan een wintermarkt in een zorginstelling te Amstelveen

Kortom, terugblikkend op zeven weken Guatemala zie ik:
Een tijd met een heerlijke combinatie van werk en vakantie, ernst en plezier, spanning en ontspanning, ontroering en inspiratie. Een tijd waarin talrijke dierbare herinneringen verzameld zijn. En een tijd waarin veel beloftes voor de toekomst gedaan zijn.

En dus, ter –voorlopige- afsluiting van dit reisblog zie ik vooruitblikkend:
Een tijd vol uitdagingen, leermomenten, en interessante ontmoetingen en bijeenkomsten. Een tijd vol ideeën en concrete kansen om Y’abal Handicrafts (Nederland) verder te ontwikkelen en er een succes van te maken. Ik heb er zin in!

Dus.. Tot de volgende editie “Y’abal Handicrafts Nederland goes Guatemala” (naar verwachting cq planning cq hoop eind volgend jaar)?! Ik hoop het!*

Marisha

* Maar je kan de ontwikkelingen en activiteiten binnen het project cq binnen mijn eerlijk handelaarschap tot die tijd natuurlijk ook gewoon blijven volgen via:
http://www.yabal-handicrafts.com/blog: achtergrondinfo-en-opinie-blog dat samen met de partner in Guatemala en de VS onderhouden wordt
http://twitter.com/MarishaMaas: zínnige tweets: korte updates van mijn activiteiten en aankondigingen van acties!
http://www.linkedin.com/in/marishamaas: persoonlijk profiel en relaties, aankondiging van bedrijfsactiviteiten

• 09 Juni 2011 - 08:57

Yet:

Hee Guatemarisha!
    Goed te horen dat je weer terug bent. Ik zal de gedetailleerde verslagen missen, maar een verslag van jou ´en persona´ is natuurlijk nog beter! Binnenkort dus...maak ik een heerlijk dinertje en vallen we ook even in de herhaling met die Cuba Libres! Tot snel, abrazote Yet

• 09 Juni 2011 - 17:01

Charleij:

Marisha, heb genoten van je boeiende reisverslagen die je als een volwaardig journaliste geschreven hebt,keigoed!
    Toon verteld me enthousiast de hele dag door zijn belevingen,hartstikke leuk.
    Ontroerende foto's van vooral de mooie koppie's van dit arme volk waarvan zo'n oprechte kinds vrolijkheid afstraalt.
    En natuurlijk de kleuren van de kleding!
    Heeft me goed gedaan jullie reis zo te kunnen volgen en zie uit naar jou verdere verhalen en overige foto's, tot snel dan maar...

• 09 Juni 2011 - 17:08

Selma:

Hoi Marisha,

Welcome back! Heb je nog erg veel last van jet lag, of valt het mee? Ik vond het in elk geval erg leuk om je reisverslagen te lezen de afgelopen weken. Ben je alweer een beetje gewend aan ons kikkerlandje? Is je poes ook blij dat je er weer bent? Hij zal het wel erg naar zijn zin hebben gehad bij Kristof, hem kennende was hij toen al een echte poezenliefhebber.Ik herinner me tenminste dat hij altijd met onze poezen aan het kroelen was.
    Nou, dit was het dan weer voor nu.Groetjes en tot horens!
    x Selma